Interviuri

Interviu pentru “The Diplomat” (aprilie 2010)

15/04/2010

Care sunt prioritatile Ministerului condus de dvs pentru urmatorii 3 ani? Care sunt prioritatile pe termen scurt?

Evident prioritatea principala a ministerului pe care il conduc, care subsumeaza in definitiv toate celelalte obiective pe termen scurt sau lung, o reprezinta dezvoltarea regionala. Viziunea mea, ca ministru al dezvoltarii si turismului, este aceea a dirijarii investitiilor publice catre zone in care s-ar putea dezvolta activitati generatoare de venit pentru comunitatile locale si stat, cum ar fi zonele cu potential turistic. Vorbind de dezvoltarea regionala, atentia ne este solicitata in principal de Programul Operational Regional, unul dintre cele mai importante programe finantate in Romania din fonduri europene, pentru care ne-am fixat in acest an obiectivul de a contracta proiecte in valoare de cel putin 1,5 miliarde de euro si de a realiza plati catre beneficiari in valoare de 450 milioane de euro. De asemenea, urmaresc intens demararea contractarii si implementarii proiectelor din cadrul Axei Prioritare 1 - Sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor, indeosebi pentru polii de crestere. Tot prin POR vom finanta crearea brandului turistic al Romaniei, dar si comunicarea acestuia. În ceea ce priveste fondurile guvernamentale pe care le avem la dispozitie, ministerul va continua in acest an programele de investitii incepute in anii anteriori, pe care le-am diversificat si adaptat necesitatilor de dezvoltare si provocarilor perioadei pe care o treversam. Dintre acestea tin sa mentionez programele derulate de ANL, prin care ne-am propus sa construim 100.000 de locuinte pana la finalul mandatului pe care il detin. De asemenea, ministerul investeste in continuare, prin programele sale, in imbunatatirea conditiilor de viata din comunitatile locale prin modernizarea drumurilor, alimentarea cu apa, asigurarea sistemelor de canalizare, constructia de sali de sport si asezaminte culturale in mediul rural, cu observatia ca toate aceste investitii se vor derula cu prioritate in zonele cu potential turistic. Nu mai putin important este programul de reabilitare termica a locuintelor, care reprezinta un pas, as spune de bun simt, pentru orientarea catre sustenabilitate energetica. În ceea ce priveste investitiile in infrastructura turistica, am finalizat recent lista investitiilor pentru anul 2010, pentru care bugetul total este in valoare de 40 milioane euro. Consider important de mentionat ca anul acesta am decis sa nu mai alocam de la inceput banii pentru fiecare proiect in parte ci invers, sa raspundem solicitarilor de finantare ale autoritatilor locale, venite in completarea completarea fondurilor proprii, pe masura ce proiectele respective inainteaza. În acest fel, dorim sa preintampinam situatia in care anumite proiecte care merg foarte bine nu ar putea beneficia de fonduri corespunzatoare din partea ministerului, intrucat banii ar fi blocati pentru alte proiecte care nu se misca la fel de bine.

Ce tip de infrastructura municipala considerati ca are nevoie urgenta de injectie de fonduri?

Am umblat foarte mult prin tara si anul trecut si anul acesta, asa ca mi-am facut o idee destul de clara despre calitatea vietii in orasele noastre si despre domeniile in care este nevoie de investitii urgente. Concluziile sunt mai multe, dar deasupra tuturor primeaza nevoia de drumuri care sa faca fata traficului, nevoia de locuinte decente si de infrastructura de utilitati pentru secolul XXI. Este imposibil sa traiesti civilizat intr-un oras care s-a extins fara reguli, sau intr-unul in care ultimele tevi de apa au fost schimbate acum 40 de ani. Acestea sunt prioritatile si am hotarat ca in mandatul meu sa ma ocup mai ales de aceste lucruri. Traversand si o perioada de constrangeri financiare, am hotarat ca vom aloca mai putini bani catre constructia de sali de sport si bazine de inot si mai multi catre infrastructura primara. Pentru mine toate tipurile de infrastructura sunt la fel de importante, toate reprezinta urgente si fiecare depinde la randul ei de cealalta. Eu sper sa putem completa in mod armonios finantarea nationala cu cea comunitara prin intermediul  programelor operationale, care ne permit anumite investitii ce nu se prea fac din fonduri publice. Iata, spre exemplu, imediat dupa lansarea POR, interesul maxim l-au suscitat fondurile destinate infrastructurii locale si regionale de transport si exista ingrijorarea ca pentru celelte domenii vor fi depuse prea putine proiecte valoroase, ceea ce ar fi afectat negativ viziunea strategica de dezvoltare echilibrata care sta la baza programului. Însa, din fericire, dupa ce fondurile pentru acest domeniu de interventie au fost epuizate, beneficiarii au inceput sa se orienteze si catre celelalte domenii, constientizand ca este la fel de important pentru comunitatile lor sa aiba drumuri practicabile cat si scoli si servicii sanitare de calitate si ca pot obtine beneficii multiple dezvoltand structuri de sprijinire a afacerilor si valorificand eficient potentialului turistic al zonelor pe care le administreaza.

In ceea ce priveste infrastructura municipala (strazi, scoli, spitale, monumente istorice si culturale, infrastructura IT si de turism) ne puteti spune va rog ce proiecte de modernizare, reabilitare vor fi finalizate la sfarsitul mandatului dvs?

Pentru a sustine financiar proiectele de infrastructura gestionate de MDRT mergem pe doua planuri - fondurile de la buget si finantarea europeana. Dar pentru ca situatia economica ne-a obligat sa rastrangem simtitor bugetul national alocat investitiilor, oportunitatea majora, pe care sper sa o valorificam cat mai bine, o constituie evident fondurile europene. POR finanteaza proiecte prin care se urmareste dezvoltarea oraselor, imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport, a infrastructurii serviciilor sociale, de educatie, de sanatate si siguranta publica in situatii de urgenta, dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor, precum si restaurarea patrimoniului cultural-istoric, concomitent cu modernizarea si promovarea zonelor cu potential turistic. Mi-am propus ca in mandatul meu fondurile disponibile prin POR sa fie contractate in totalitate. În paralel, asa cum am mai afirmat, finantam prin programele derulate de minister constructia de sali de sport, bazine de inot, patinoare si asezaminte culturale si proiectele de investitii in turism.

Ati anuntat recent planul de a construi cateva sute de mii de locuinte prin intermediul ANL, un plan asteptat cu mare nerabdare de multele firme de constructii care intampina dificultati financiare si care vad in planul dvs o oaza care sa le ajute sa supravietuiasca acestei crize financiare. Pe de alta parte exista temeri ca anumite companii de constructii vor fi favorizate. Asadar cum veti spulbera aceste temeri/cum veti asigura transparenta procedurilor de licitatie? Cand veti demara licitatiile pentru acest amplu proiect? Cum va fi organizat acest proiect (cate etape va avea, ce numar de locuinte este vizat la inceput, in cati ani este estimata finalizarea tuturor locuintelor, valoarea proiectului in totalitate?)

Eu am spus 100.000, nu m-am aventurat mai mult, dar m-as bucura ca la sfarsitul mandatului meu sa fie gata cateva sute de mii de locuinte. Cel mai mare volum de investitii va fi directionat ca si pana acum catre programul de construtie de locuinte pentru tineri destinate inchirierii. Acesta este un program multianual, care continua ca si pana in prezent, ca raspuns la solicitarile venite din partea autoritatilor locale. În anul 2010, prin acest program vom demara constructia a 12.763 de noi locuinte, in 348 de amplasamente. Daca adaugam la acestea cele aproximativ 7 mii de apartamente aflate deja in diverse faze de executie, estimam ca in 2010 vom avea in lucru, in total, aproximativ 20.000 de apartamente pentru tineri destinate inchirierii. Pe langa acestea, dupa cum stiti am demarat programul „Renasterea satului romanesc - 10 case pentru specialisti", care se adreseaza specialistilor care aleg sa isi desfasoare activitatea in mediul rural, in principal medicilor si profesorilor. Este vorba de construtia a aproximativ 25.000 de locuinte. În aceasta perioada ANL solicita consiliilor locale din mediul rural situatia cu amplasamentele propuse, punem la punct ultimele detalii si estimam ca in vara vom putea inaugura primul santier in cadrul acestui proiect. În ceea ce priveste corectitudinea licitatiilor, eu nu consider ca avem vreun motiv real de ingrijorare. Licitatiile sunt anuntate in SEAP iar criteriile de selectie sunt clare si transparente. Dimpotriva, consider ca miturile legate de incorectitudinea acestor licitatii au favorizat aparitia unei probleme majore, anume proliferarea contestatarilor de profesie care s-au obisnuit in ultimii ani sa conteste fiecare licitatie pierduta si sa obstructioneze atat punerea in aplicare a proiectelor de investitii derulate de stat cat si absorbtia fondurilor europene. De cele mai multe ori cei care fac acest lucru nu urmaresc decat sa perceapa comision de la castigatori. Pentru a pune punct acestei situatii si a face lucrurile sa mearga am hotarat ca firmele care isi fac o practica din a contesta licitatii publice sa fie notificate la ANRMAP si sa fie depunctate la licitatiile viitoare.

In prezent exista 26.000 de locuinte ANL. Care sunt anticiparile Ministerului cu privire la numarul de apartamente ANL ce vor fi vandute ca urmare a punerii in aplicare a noilor reguli de achizitionare de catre chiriasi, comparativ cu situatia din ultimul an?

Din cele 26.000 de locuinte finalizate pana in acest moment de ANL, 22.000 indeplinesc criteriile necesare pentru a putea fi vandute anul acesta. Noi speram sa vindem cat mai multe dintre ele intr-un timp cat mai scurt. Teoretic vanzarea locuintelor ANL destinate inchirierii era posibila si pana acum, dar in practica s-a facut prea putin pentru incurajarea acestor tranzactii. În ceea ce ma priveste, inca de cand am preluat acest mandat am vazut in vanzarea acestor case o oportunitate extraordinara de a obtine fonduri cu care sa stimulam constructia altora noi. Cred ca este vorba de o diferenta de viziune, corelata cu nevoia de a ne adapta prioritatile specificului perioadei pe care o traverseaza in prezent economia tarii romaneasca. Am hotarat deci sa implementam o serie de masuri care sa ne permita de acum incolo asteptari realiste legate de vanzarea acestor locuinte. Initial termenul minim dupa care cei care locuiesc in aceste case aveau dreptul sa le cumpere a fost de 5 ani, ulterior a fost redus la 3, iar in prezent am decis sa reducem acest termen pana la 1 an. În plus, am creat posibilitatea contractarii de credite prin programul Prima Casa pentru achizitionarea locuintelor ANL. O alta modificare pe care o consider foarte importanta este stabilirea pretului caselor dupa criterii fixe, la nivel national.

Exista problema vesnica a faptului ca oferta cu cel mai mic pret castiga o licitatie publica, in pofida calitatii. Intentionati sa schimbati aceasta regula si daca da, care credeti ca va fi sansa de reusita in acest demers? Care credeti ca este formula ideala in ierarhizarea criteriilor pe baza carora se alege castigatorul unei licitatii publice?

Problema pe care o semnalati este una reala, care a inceput sa ma preocupe in special dupa ce am constatat, in urma unei analize, ca valoarea foarte multor contracte semnate de ministerul pe care il conduc a fost majorata ulterior, cu aproape 50%, prin acte aditionale. Faptul ca aceste situatii sunt atat de frecvente iar majorarile atat de importante imi dovedeste ca aditionarile se fac adesea abuziv. Ce se intampla de fapt este ca multe licitatii sunt castigate cu preturi de dumping, pentru ca apoi constructorul sa aduca acte aditionale prin care sa majoreze nejustificat de mult valoarea contractului. Tocmai din acest motiv am a cerut sa se limiteze posibilitatea cresterii valorii contractelor la maximum 10% din valoarea initiala. Exceptie vor face cererile argumentate aprobate in consiliul tehnico-economic al ministerului. Speram ca prin implementarea acestei masuri preturile prezentate de ofertanti in cadrul licitatiilor sa devina realiste iar astfel diferentierea ofertelor sa poata fi facuta cu adevarat pornind de la calitatea acestora. Sigur ca viziunea mea a atras imediat critici de tot felul. Eu insami sunt constienta ca pot exita si motive obiective care sa impuna majorarea valorii unui contract prin acte aditionale, dar cred ca s-a mers prea departe si este vital sa gasim rapid o solutie pentru a remedia aceasta situatie.

Ne puteti da cateva exemple de proiecte ce au ca obiectiv revitalizarea turismului in anumite zone sau exploatarea potentialului turistic in alte zone?

Anul trecut am anuntat turismul balnear ca prioritate nationala si imi mentin afirmatia. Este un domeniu in care Romania are resurse importante, unice in Europa, pe care trebuie sa le exploatam mai eficient. Avem proiecte in derulare atat pe partea de infrastructura si de dotare, cat si pe partea de promovare si formare profesionala. Mai avem in vedere dezvoltarea zonei sudice a litoralului romanesc, astfel incat sa crestem avantajul competitiv al acesteia. Proiecte importante derulam si in Delta Dunarii, de la construirea de porturi turistice la amenajarea de plaje. Sprijinim de asemenea si dezvoltarea de noi statiuni montane si promovam programul de reabilitare si introducere in circuitul turistic a obiectivelor culturale. Nu in ultimul rand, avem numeroase parcuri si rezervatii naturale, dintre care amintesc Parcul National Retezat, Piatra Craiului, Muntii Rodnei si pesterile din Muntii Apuseni si suntem foarte interesati de dezvoltarea acestui segment. Ca dovada am demarat anul trecut lucrarile la realizarea unei Strategii Nationale de Dezvoltare a Ecoturismului in Romania, ca parte a eforturilor de promovare a unui turism durabil. În acelasi timp, cred cu tarie ca e timpul ca si alte zone ale tarii, mai putin cunoscute dar foarte atractive, sa inceapa sa fie promovate. În Romania multe sate si-au pastrat autenticitatea prin prezervarea vechilor traditii si obiceiuri iar interesul pentru turismul rural este in crestere.

Cand urmeaza sa fie finalizat conceptul brandului de tara in turism de catre THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA?

Conceperea brandului turistic al Romaniei, proiect finantat prin Programul Operational Regional, domeniul major de interventie 5.3 - Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, este programat sa fie gata in luna mai a acestui an. Demararea proiectului a reprezentat prioritatea mea strategica in anul 2009 iar in acest moment procesul se afla in derulare, pe parcurs fiind programate intalniri periodice cu firma castigatoare in cadrul unui Consiliu pentru coordonarea proiectului de brand. Concret, proiectul presupune elaborarea de studii privind imaginea tarii noastre la momentul actual, determinarea avantajelor competitive ale Romaniei comparativ cu alte destinatii, identificarea celei mai bune pozitionari a Romaniei ca destinatie turistica, conceptualizarea, crearea si proiectarea identitatii vizuale a brandului precum si conturarea liniilor directoare pentru implementarea viitoarei strategii de comunicare.

Cand anticipati ca Ministerul va organiza licitatia pentru campania de publicitate in valoare de 73 de milioane de euro?

Activitatea va demara evident dupa finalizarea proiectului de brand. Mentionez ca va fi vorba despre o serie de proiecte de promovare derivate din conceptul de brand, care se vor derula pe parcursul urmatorilor ani, pana in 2015, finantate prin Programul Operational Regional.

Cum sunt cuantificate beneficiile pe care aceasta campanie, odata lansata, le va aduce turismului romanesc?

Scopul campaniilor de promovare a brandului national va fi sa contribuie la cresterea atractivitatii tarii noastre pentru turism si afaceri si, implicit, la cresterea cererii de turism pe pietele prioritare identificate in Master Planul de dezvoltare a turismului romanesc. Punctual, ne propunem o crestere atat a numarului de sosiri pentru turistii straini cat si a numarului de romani care isi vor petrece vacantele in tara noastra, ceea ce va contribui la cresterea numarului de nopti de cazare petrecute in structurile cu functiuni de primire turistica si, implicit, a veniturilor din turism obtinute de operatorii autohtoni si a ponderii acestei industrii in PIB-ul Romaniei. Indicatorii exacti pe baza carora va fi cuantificat succesul acestor campanii vor fi precizati pentru fiecare proiect in parte, in momentul in care acestea vor depuse pentru finantare din fonduri europene.

Mesaje

Lasa un mesaj

CAPTCHA Trimite
Daca nu poti citi literele, clic aici

Nu exista mesaje.