Schimbarea brandului turistic, o idee care tradeaza diletantism si lipsa de viziune

Posted on

Am primit cu foarte mare surprindere ideea posibilitatii schimbarii brandului de turism national. În conditiile in care turismul romanesc este una dintre ramurile economice cu cele mai mari cresteri economice in ultimii ani, 13,5% in 2010, 16% in 2011 si 9,3% in 2012 (cel mai slab in anul de guvernare al USL), iar brandul a primit mai multe premii internationale (printre care premiul de excelenta la Targul de turism de la Munchen), dar si aprecieri din partea responsabililor Organizatiei Mondiale a Turismului, decizia de a inlocui brandul tradeaza diletantism si lipsa de viziune.

Mai mult, arata incapacitatea intelegerii mecanismelor europene – pentru ca, daca noi am renunta la brandul pe care l-am folosit pana acum, ar trebui sa dam toti banii inapoi pe care i-am cheltuit deja. Vorbim de zeci de milioane de euro – nu stiu cifra exacta, pentru ca ministerul Turismului nu a mai comunicat nimic in acest sens. În plus, nici nu am putea face un al doilea brand pe bani europeni. Vorbim de o decizie care ar putea costa Romania 75 de milioane de euro, atat cat am primit pe axa 5.3 a Programului Operational Regional.

Romania are o strategie de promovare care trebuie implementata pana in 2016 si pe care trebuie sa o ducem pana la capat, pentru ca asa ne-am angajat in fata celor care ne-au finantat si ne-au avizat favorabil proiectul brandului. De altfel, in 2011 si 2012, au existat cresteri de 15%-17% a innoptarilor turistilor straini in Romania. Deci, este evident efectul benefic al brandului turistic. În conditiile acestea, rezultatele implementarii actualului brand turistic trebuie masurate profesionist si decis pasii de urmat in  functie de concluziile analizei. În niciun caz nu poti decide schimbarea brandului dupa ureche, in functie de ce auzi la televiziunea sefului tau politic, Voiculescu.

Este adevarat faptul ca, de un an de zile, de cand USL a ajuns la guvernare nu s-a mai facut nimic pe directia implementarii strategiei de promovare a brandului, Romania nu a mai avut parte de niciun fel de promovare, in afara de sponsorizarea concertului Lady Gaga! De anul acesta nu se mai participa nici macar la targuri de turism unde s-ar putea promova brandul si produsele turistice romanesti.

Înteleg ca exista birouri de turism internationale care din octombrie sau noiembrie nu au mai primit bani nici pentru salarii sau cheltuieli curente de intretinere, cele mai multe fiind practic inchise. Ce sa ma vorbim de faptul ca nu s-a profitat deloc de Festivalul Olimpic al Tineretului European, pentru a promova Romania in plan international ca destinatie pentru iubitorii sporturilor de iarna, folosind resursele de finantare ale brandului turistic. Actuala conducere a Turismului nu a fost in stare sa participe la publicitatea evenimentului sportiv organizat la Brasov, despre care toata lumea a spus ca infrastructura a fost excelenta, dar organizarea si promovarea deficitare. Incapacitate totala de a gestiona domeniul acesta cu potential economic urias a actualului ministru delegat!

De un an de zile nu se mai aloca fonduri pentru dezvoltarea turismului si nu se mai finanteaza proiectele de investitii. O astfel de atitudine face foarte mult rau Romaniei si arata instabilitatea care ii caracterizeaza de multe ori pe guvernanti – in loc sa continue proiecte importante incepute in mandatele precedente, strica tot ce s-a construit si se apuca din nou de lucru, neducand nimic pana la capat. E un fel de a gestiona resursele statului ca in legenda Mesterului Manole: se darama tot si se cere reconstruirea la infinit din nou.

Daca ar fi vrut intr-adevar sa dezvolte turismul romanesc, Guvernul USL ar fi trebuit sa aloce macar fondurile necesare continuarii proiectelor de investitii in infrastructura deja incepute. În 2013, s-au alocat doar 4 milioane de euro (!!!) pentru finantarea dezvoltarii infrastructurii de turism montan, in conditiile in care sunt lucrari incepute de cel putin 30 de ori mai mari ca suma. Cu banii acestia nu se va reusi nici macar conservarea lucrarilor incepute. Efectele acestei subfinantari se simt. Eu am vorbit cu primarii din localitatile turistice, dar si cu investitorii. Toti mi-au spus acelasi lucru: „Am lucrat foarte bine cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului in mandatul dumneavoastra. Am primit sprijinul necesar. Acum nimic nu se mai intampla. Nimeni nu ne mai baga in seama”.

În conditiile astea, nu pot decat sa ma intreb: ce vina are Romania si industria de profil autohtona ca sa aiba asa diletanti in fruntea turismului romanesc?