La mare, in Romania sau in Bulgaria?

Depinde…  O avalanşă de ştiri apărute în ultimele zile ne spune că românii au preferat să-şi petreacă vacanţa de Paşte în Bulgaria. Mai puţine ştiri, dar extrem de explicite, ne vorbesc despre „ţepele” pe care le-au luat o parte a românilor care au mers la vecinii de la sud.

Problema, pentru că avem cu adevărat o problemă, are o parte contextuală şi o parte de fond. Contextual, putem vorbi despre nepregătirea hotelierilor de la noi, care nu au avut oferte specifice de Paşte (mulţi dintre ei nici nu şi-au deschis porţile), de perioada destul de timpurie în care a fost anul acesta Paştele şi de apetenţa unor români de a se hrăni din „mitul turismului bulgăresc, ieftin şi bun”. Mit hrănit cu o acribie demnă de o cauză mai bună de o parte a presei. Cu siguranţă altfel ar fi stat lucrurile în plin sezon estival.

Partea de fond, mult mai importantă, este un amestec între lipsa unei mentalităţi constructive a investitorilor în turismul românesc şi promovarea turistică fracturată. Am mai spus şi, cu riscul de a mă repeta, subliniez faptul că investitorii în turism din România au un singur principiu: profit maxim într-un timp minim. Sau, mai pe înţelesul tuturor, „facem plinul în două luni pentru întreg anul”. De aici rezultă preţuri mari practicate şi investiţii mărunte în îmbunătăţirea serviciilor oferite. Cu preţuri ca în Grecia, Turcia, Spania sau Portugalia, şi cu condiţii similare celor din Bulgaria, turismul litoral românesc are şanse minimale de a-i atrage şi fideliza pe străini.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului nu are rol de reglementare asupra preţurilor practicate de operatorii turistici şi hotelierii români. Nu poate decât să tragă un semnal de alarmă asupra dezechilibrului existent între ceea ce oferim şi ceea ce cerem în schimb. Dincolo de promovarea pe care o face ministerul şi pe care şi-o asumă ca atare, cea mai bună publicitate este raportul preţ-calitate. Operatorii economici din turism trebuie să înţeleagă că turismul aduce profit atunci când clientul este fidelizat, revine şi mai aduce şi pe alţii cu el, nu atunci când îl jecmăneşti o dată, pentru că astfel te asiguri că el nu se va mai întoarce vreodată. Putem face ca bulgarii: preţuri mici, condiţii proaste. Putem merge pe modelul turcilor şi grecilor: preţuri moderate, condiţii bune, trebuie însă să investim în servicii. Putem merge chiar într-o clasă superioară, dar trebuie să investim mult în infrastructură.

În ceea ce priveşte promovarea turistică, sper că toată lumea s-a convins că este necesară, nu este un moft de-al meu, nu sunt bani aruncaţi pe fereastră. Anul trecut, pentru că se apropia campania electorală, eram înfierată pentru diversele campanii derulate, pentru că, nu-i aşa, ce-s alea şi la ce ne folosesc? Domnul Vanghelie era chiar decis, în cazul unei victorii a protejatului său şi al domnului Voicu, să mă arunce în puşcărie. Acum, când banii alocaţi promovării sunt mult mai puţini, toată lumea mă întreabă de promovare. Când e nevoie de promovare, când nu e nevoie, în funcţie de cum ne cere interesul politic pe care îl slujim. Facem o reclamă gratuită şi deşănţată (nereală) bulgarilor, îi înjurăm de mama focului pe ai noştri şi ne minunăm că românii vor să vadă cum e la sud de Dunăre. Şi, evident, după toate astea, vina este a mea. Cu deosebit respect, le transmit unora din presă să se decidă odată ce vor şi să nu mai deseneze sinusoide pe tabla percepţiilor în funcţie de interesul de moment. Mă bucură că sunt interesaţi de turismul românesc, dar acum este nevoie de o mână de ajutor. În loc să „toace” numărul mare de români care au mers în Bulgaria (care se dovedesc a fi vreo 8.000, nu 20.000 aşa cum s-a spus), mai bine ar da o mână de ajutor în promovarea programului „Litoralul pentru toţi”.

După toate aceste considerente, rămân însă optimistă. Pentru mine, răspunsul la întrebarea din titlu este simplu: România. Sunt convinsă că, odată cu „dezgheţarea” economiei, va apărea soarele şi pe strada noastră litorală. Sunt încredinţată că operatorii economici din turismul românesc vor înţelege că profit se face atunci când aduci turişti în perioadă extrasezon, cu preţuri şi mai mici, când oferi alternative de petrecere a timpului liber, altele decât marea sau pârtia de schi, dacă te afli pe litoral sau la munte. Turismul trebuie făcut non-stop, „twentyfourseven”, cum îi place americanului să spună şi cum, se pare, începe să înţeleagă bulgarul.