Doi pasi inainte pentru Bucuresti: s-au adoptat bugetul si referendumul pentru legea Capitalei

Posted on

Şedinţa Consiliului General de ieri a arătat, dacă mai era nevoie, determinarea PDL în a oferi Bucureştiului un buget funcţional şi în a pune în practică planul privind referendumul legat de Legea Capitalei.

După o lună în care a refuzat să intre în legalitate şi a blocat astfel acceptarea bugetului la ministerul Finanţelor, după ce marţi PDL l-a somat să convoace ședința deîndată pentru aprobarea bugetului (altfel urma să o convocăm noi), Oprescu a fost forțat să îşi corecteze erorile făcute in transcrierea bugetului (lucru, de altfel, ilegal) AŞA cum fusese aprobat în Consiliul General la ultima şedinţă.

PDL nu a renunţat la principiile după care a făcut iniţial amendamentele la buget. A asigurat întâi finanțarea subvenţiei pentru căldură, apă caldă şi transport pentru bucureşteni şi a direcţionat sume către investițiile începute deja, pentru a putea fi finalizate. Evident că atunci când ai proiecte începute şi un buget insuficient faţă de nevoi, faci o prioritizare a investiţiilor şi în niciun caz nu te apuci de lucrări noi, cât timp nu ai resurse nici pentru a le finaliza pe cele vechi. Asta a fost printre primele decizii pe care le-am luat la ministerul pe care îl conduc.

Oprescu venise cu nenumărate studii de fezabilitate, pentru a i se aproba investiții noi, chiar dacă nu asigura continuarea celor începute deja. Dorea să aibă măcar o investiție demarată de el, chiar dacă inutilă sau inoportună în prezent. Au fost prinşi în buget banii veniţi de la Guvern pentru plata subvenţiei RADET, iar primarul s-a plâns că nu i s-a dat mai mult. Un bun gospodar îşi drămuieşte banii, nu stă cu mâna întinsă în timp ce își risipeşte banii pe lucruri neimportante: ceasuri de aur, raţe exotice, contracte de salubrizare încheiate cu încălcarea legii la prețuri fabuloase etc.

Cred că actualul Executiv a dat dovadă de foarte multă înţelegere faţă de primarul Bucureştiului, finanţându-i Pasajul Basarab, Stadionul Naţional sau Pasajul Băneasa, obiective majore în care Guvernul s-a implicat activ în favoare bucueştenilor. Nu cred că Sorin Oprescu a obţinut atât de multă susţinere din partea Executivului în perioada când Prim-ministru era Călin Popescu Tăriceanu şi bugetul era semnificativ mai mare.

Bucureştiul este un oraş bogat care arată ca un oraş sărac. Prima condiţie ca să se dezvolte ţine de ieşirea din logica asistatului social – „să ne dea Guvernul”. Executivul nu poate sacrifica interesele României doar pentru că Oprescu vrea să mărească lista electorală a obiectivelor de investiţii deschise.

In altă ordine de idei, Consiliul General a aprobat şi referendumul pentru Legea Capitalei. La propunerea PDL, s-a stabilit ca dată fixă a referendumului ziua de 19 iunie. Cred că este suficient timp ca, până atunci, bucureştenii să cunoască prevederile şi efectele pe care le-ar avea adoptarea Legii Capitalei. Cetăţenii vor putea merge astfel la urne să voteze în cunoştinţă de cauză.

Graba cu care opozanţii Legii Capitalei doreau referendum la începutul lui mai trădează disperarea acestora faţă de posibilitatea ca bucureştenii să cunoască adevăratele resorturi care guvernează actul normativ pe care PDL Bucureşti îl propune şi cele care îi motivează pe ei atât de mult în  atacurile mizerabile la adresa mea.

Atunci când se vor prezenta la urne, locuitorii Bucureştiului trebuie să se pronunţe asupra tuturor prevederilor importante din lege. Ei trebuie întrebaţi la urne asupra acestor probleme. E nevoie să li se redea puterea decizională în toate aspectele importante ale Legii Capitalei!

Iată de ce am preferat un referendum în care pe buletinul de vot să se afle mai multe întrebări. Legea nu se reduce doar la mutarea atribuţiilor administrative de la primăriile de sector la Primăria Generală. Am introdus şapte întrebări, pentru ca lucrurile să fie extrem de clare pentru toată lumea. Aceste întrebări sunt:

  • Sunteţi mulţumit de modul în care s-a dezvoltat Capitala?
  • Vă doriţi o Capitală cu şase sectoare şi o administraţie?
  • Vă doriţi o Capitală cu şase sectoare şi şapte administraţii?
  • Sunteţi mulţumiţi de curăţenia în Capitală?
  • Vă doriţi o arhitectură unitară pentru Bucureşti?
  • Sunteţi de acord cu reducerea cheltuielilor aparatului administrativ?
  • Sunteti de acord ca Bucureştiul să fie condus de Primarul General şi Consiliul General?

I se oferă bucureşteanului posibilitatea de a alege în mod real. Întrebările sunt clare şi simple. Acoperă în mare măsură tema principală a Legii Capitalei. Am fi făcut o mare greşeală dacă reduceam referendumul la o singură întrebare. Bucureştenii trebuie să decidă cum va arăta Bucureştiul în 10-20 de ani, nu politicienii. Iar pentru asta, referendumul trebuie să cuprindă un set de întrebări legate de dezvoltarea oraşului.

Una peste alta, şedinţa CGMB de ieri reprezintă un moment important pentru Capitală – PDL Bucureşti a arătat încă o dată că prioritatea sa este modernizarea oraşului. Acest lucru nu se poate face decât împreună cu cetăţeanul. Pentru că el este principalul beneficiar al politicilor publice pe care aparatul administrativ trebuie să le pună în aplicare. Până la urmă, cetăţeanul face Legea Capitalei.