Sondajele ca arme in lupta politica

Posted on

Cu prilejul Convenţiei s-a discutat despre sondajul CSOP realizat la începutul lunii mai (sondaj comandat de Radu Berceanu). De când presa şi televiziunea din România au devenit arsenal de luptă în slujba unor interese politice, sondajele nu mai reflectă obiectiv opinia publică şi tendinţele reale. Eu pun sondajele actuale în întregime sub semnul întrebării, din mai multe motive.

Mai întâi, sociologii independenţi spun că institutele le realizează „pe bandă rulantă”, fără să verifice calitatea chestionarului. Există întrebări care sugerează răspunsul şi variante limitate de răspuns, astfel încât acestea nu reflectă opinia reală.

În al doilea rând, modul în care se difuzează sondajele ridică semne de întrebare. Lansarea lor se face în preajma unui moment politic important (cum a fost acum Convenţia PDL) ceea ce arată că difuzarea urmăreşte un plan (cum ar fi subminarea popularităţii unor oameni politici consideraţi drept „ţinte”).

În al treilea rând, există contradicţii atât de flagrante între rezultatele unor sondaje realizate în aceeaşi perioadă (în cazul de faţă, sondajul CSOP şi sondajul CCSB), încât nu poate fi vorba doar despre greşeli de proiectare, ci de-a dreptul despre falsificare. O atât de mare diferenţă între cele două sondaje în clasamentul încrederii (15 – 20% în unele cazuri) arată un singur lucru: că cel puţin unul dintre cele două institute deformează rezultatele, sau acceptă falsificarea lor de către cei care l-au comandat (sondajul CCSB a fost comandat de Antena 3). În privinţa încrederii acordată de populaţie oamenilor politici, cred că în realitate decalajul între liderii opoziţiei şi liderii PDL nu este mare (şi poate fi recuperat pe fondul ieşirii ţării din recesiunea economică).

Pentru PDL, sondajele, fie ele şi falsificate sau prezentate deformat, nu constituie o ameninţare reală. La alegerile din 2008 şi 2009, precum şi la toate alegerile intermediare pentru posturi politice vacante (acestea din urmă, câştigate în proporţie de 80% de PDL) s-a dovedit că acţiunea politică responsabilă iese învingătoare. Diferenţa între sondajele din timpul campaniilor electorale şi rezultatele finale ale alegerilor arată că românii sunt inteligenţi şi nu se lasă manipulaţi.

Ceea ce uită să spună interpreţii sondajelor (dar sociologii subliniază acest lucru) este că nu contează atât de mult „fotografia” opiniei publice la un moment dat, cât tendinţa de creştere sau de scădere în favoarea unui politician sau partid politic. În această privinţă, tendinţa este de creştere în cazul PDL, şi se va vedea acest lucru în continuare.