Turismul romanesc: O poveste fara de sfarsit

Posted on

Ieri, am fost la Berlin pentru cel mai mare târg de turism din lume. Sunt expozanţi din 180 de ţări, iar numărul vizitatorilor în 2010 s-a apropiat de 200.000. În plus, Germania este una dintre ţările ţintă ale strategiei de marketing turistic pe care urmează să o punem în aplicare.
Am avut câteva întâlniri extrem de importante cu reprezentanţii celor mai importanţi tour-operatori europeni: TUI, ITS şi TUI Nordic. Cu primii doi am vorbit despre continuarea colaborării, cu TUI Nordic despre începerea efectivă a operaţiunilor pe litoral.
Discuţiile au fost destul de tranşante. TUI chiar a vorbit despre posibilitatea să se renunţe la colaborarea cu România, din cauza preţurilor foarte mari cerute de hotelierii de pe litoral pentru serviciile oferite. Şi aveau dreptate. Preţuri ca în Grecia şi Cipru, dar cu servicii inferioare.
În condiţiile ofensivei noastre de promovare a turismului, ar fi fost un semnal extrem de prost. Până la urmă, apreciind eforturile făcute de MDRT pentru promovarea turismului şi progresele în dezvoltarea infrastructurii, s-a mers pe varianta continuităţii.
Semnalul rămâne însă: trebuie ca hotelierii de pe litoral să-şi schimbe mentalitatea. Acelaşi lucru pe care l-am spus şi eu la Mamaia acum aproape o lună. Dacă vrei creştere, nu poţi să te bazezi numai pe piaţa internă, pe turismul de week-end şi să practici turismul la negru. Dacă vrei să atragi străini, trebuie să-ţi îmbunătăţeşti serviciile şi să măreşti sezonul. Cu hoteluri deschise de la jumătatea lunii iunie, până la 1 septembrie, turismul litoral nu se va putea bate nici măcar cu Bulgaria.
Turismul litoral de la noi nu se va dezvolta atât timp cât parteneriatul dintre MDRT şi hotelieri nu funcţionează. Din partea noastră, există toată disponibilitatea. Acelaşi lucru trebuie însă să-l facă şi cei de pe litoral, dar şi administraţiile locale. Nu vreau în niciun moment să impun eu dezvoltarea staţiunilor de pe litoral, dar nici nu voi lăsa ca plajele româneşti să fie tratate ca simple loturi de pământ pe care se poate construi orice şi fără respectarea condiţiilor legale.
Dat fiind faptul că acest mesaj nu este transmis de mine, ci de TUI, cred că administraţiile locale şi hotelierii de pe litoral ar trebui să priceapă că e nevoie de o schimbare a mentalităţii.
În altă ordinde de idei, mulţi dintre cei cu care m-am întâlnit ieri la standul ţării noastre îmi spuneau că este unul dintre cele mai frumoase de la târg. Semn că străinii apreciază mai mult munca depusă de MDRT decât o parte a mass media româneşti. Am discutat şi despre brandul turistic, care este foarte apreciat în afara României.
De altfel, deşi nu s-a văzut în presa de la noi, România a primit premiul de excelenţă la Târgul de Turism de la Munchen din februarie anul acesta. Distincţia care ne-a fost acordată nu era una uzuală, din care se oferă cu zecile la astfel de evenimente. Ea este specială şi acordată destul de rar – ultima dată a fost în 2007. Ceea ce înseamnă că atribuirea premiului de excelenţă României nu a fost un demers de curtoazie.
Oamenii cu care m-am întâlnit ieri m-au întrebat şi de întârzierea demarării campaniilor de promovare a României pe care eu le-am anunțat de ceva timp. Răspunsul este deja enervant. Din cauza procedurilor de achiziții şi a practicilor ofertanţilor de a tergiversa adjudecarea licitaţiilor pe care nu le câștigă. Asa se face că durează luni de zile până putem începe o acțiune de promovare, timp in care trece perioada potrivită, pentru că turismul înseamnă sezonalitate, şi nu poți promova litoralul în iulie ori sărbătorile de iarnă în martie.
Sunt lucruri şi mai hilare. Multe acţiuni necesare, dar care nu mai pot fi făcute în termene legale, de mică dimensiune este adevărat, le finanţez personal sau căutam sponsorizări, cum a fost situaţia chiar la acest târg. Am plecat cu bani de acasă pentru a oferi o recepţie partenerilor noştri, decisă pe ultima sută de metri, dar care, până la urmă, a fost înlocuită de un eveniment comun cu alte ţări participante.
Una peste alta, se întâmplă şi lucruri pozitive când vine vorba de turismul românesc. Şi toți cei care ne cunosc ţara spun că ar fi păcat sa nu profităm de ceea ce avem!